6 tips til indre ro i en hektisk hverdag

27. september 2018
Kunsten å være barnslig
7. september 2018
Slik løser småbarnsfamilien tidsklemma: – Rart ingen har tenkt på dette tidligere
10. oktober 2018

Jeg sitter på jobben og lytter til Ane Brun og Linnea Olssons versjon av Beyoncés Halo mens jeg starter på dagens e-poster. Musikken gjør godt for meg, skuldrene senker seg, jeg klarer å trekke pusten helt ned i magen, jeg får til og med litt frysninger. Jeg har blitt mer bevisst på viktigheten av å stresse ned, og nå vil jeg dele mine 5 beste tips med deg:

 

1. Planlegg, planlegg, planlegg.

Sett av tid til å planlegge, og legg opp uken som kommer. Registrer alle avtaler og gjøremål til hvert familiemedlem i Min Familie-kalenderen. Det blir fort mange plikter, så legg inn tid for å pleie forholdet med samboeren også; en romantisk middag en mandag kveld når ungene er lagt er ikke dumt. Investér tid i forholdet, så glir alt så mye lettere. Planlegg når dere skal vaske huset. Når dere skal gjøre ærender. Planlegg å ta et langt, varmt bad.

 

2. Vær til stede i øyeblikket og vis takknemlighet

Fokusér på her og nå, studér appelsinen i fruktskålen, oppdag hvordan skallet ligner porer, betrakt deg selv i speilet, se hvor fin du er, praktisér daglig mindfullness. Vi tenker ofte på det som skal skje i morgen, neste uke, neste time… Det stresser oss! Lykkeforskning viser at dersom man klarer å leve her og nå, blir man gladere. Se menneskene rundt deg, sett pris på dem, sett pris på lunsjen, lytt til barnet ditt, finn igjen ditt indre barn, kjenn etter på dagsformen din, er du sliten? Det er helt greit å være sliten iblant, la deg få lov til det, akseptér hvordan ting er akkurat nå.

 

3. Gjør unna matinnkjøpene for uken på én dag.

Å gå i butikken hver dag og finne på middag kan være et ork. Legg inn middager i Middagsplanleggeren i Min Familie, og trykk på «Legg til i handleliste» nederst i oppskriften, så har dere handlelisten klar med én gang. Søk etter oppskrifter i appen, eller benytt dere av de ukentlige middagsforslagene i Oppskrifter. Kanskje kan dere lage doble porsjoner, så har dere 2 middager i én sleng?

 

4. Delegér bort oppgaver.

For å bli en god leder, må man lære seg å delegere bort, ellers jobber man seg ihjel. Det samme gjelder oss foreldre, vi må la barna få bidra i husholdningen, det er bra både for oss og for dem. Bruk de ferdigutfylte listene i Min Familie, lag lister med rengjøringsoppgaver, og del ut til gjengen din. Alle skal få! Har du først laget listen, kan du bruke den om og om igjen, du kan ha en vanlig ukes-rengjøringsliste, og en helgeliste, eller storrengjøringsliste. Få ting i system.

 

5. Ta pauser.

Å sitte 8 timer i strekk foran en skjerm, gjør at man bli helt kokt i hodet. Gå ut en tur. Du trenger å bevege deg, få luft, kjenne solen og vinden i ansiktet. Eller om du har en fysisk jobb der du står og går hele dagen, så sørg for å få hvilt beina og få blodet opp til hodet. En yogaøvelse som er bra for å roe ned kroppen, er å legge seg ned med baken inntil en vegg og beina rett opp langs veggen. Blodet renner ned fra beina, og man kjenner at man slapper ordentlig av, bare prøv!

Ikke legg opp dagen med møter tett i tett – man trenger å nullstille seg mellom møtene, det blir information overload! Du vil være mer til stede og kunne bidra mer i møtene om du får en liten pause mellom hver økt.

 

6. Meditér.

Last ned en meditasjonsapp på telefonen, f.eks. Headspace eller Calm. Sett av så mye tid du klarer i kalenderen i Min Familie, kanskje er kun 10 minutter nok. Noen av verdens mest intelligente og suksessfulle mennesker praktiserer (eller praktiserte) meditasjon. Oprah Winfrey, Steve Jobs, David Lynch og Jerry Seinfeld er bare noen av dem. Dette er travle mennesker, men de har alle tatt seg tid til å meditere. Meditasjon er en av tingene som ser ut til å være fellesnevneren for ekstremt suksessfulle mennesker.

 

Klokken 12 i dag har jeg en avtale i kalenderen. Opptatt, står det bare. Deltakere: Meg selv. Jeg skal snike meg unna og gå en kort tur nede ved sjøen her. Det gir meg et pusterom, det nullstiller hjernen min, det gir meg en ny energi til resten av arbeidsdagen. I går traff jeg på en kollega der nede som hadde tenkt samme tanken – alle trenger det! Legg pausene inn i Min Familie-kalenderen, book deg selv som opptatt, så blir du ikke kalt inn til møter. Du får ikke gjort mindre av å ta deg tid til en pause, du får gjort mer! For du blir mer effektiv, det er jeg helt sikker på!

 

/Nina i Min Familie-teamet

 

Logg inn